Iedere zoeker naar waarheid loopt een pad. Dat pad is uniek en voor iedereen anders. Ook al wordt eenzelfde traditie of stroming gevolgd… het zal altijd een unieke inkleuring hebben door eerdere ervaringen uit het leven, ontmoetingen die plaats hebben gevonden en door gebeurtenissen die een indruk hebben achtergelaten in de levensloop. Daarmee zal ook de intensiteit, invulling, beleving en uitwerking van het gekozen pad voor iedereen anders zijn.

Het pad van bevrijding begint voor de meeste mensen bij het gegeven dat ze de kwaliteit van hun leven willen verbeteren en rust en liefde willen ervaren. Slechts een klein deel hiervan zal ook geïnteresseerd zijn in de ware aard van het leven en verder op onderzoek gaan. Het boeddhisme, de advaita vedanta en andere stromingen bieden paden waarlangs zoekers hun zelfonderzoek kunnen doen en tot inzicht kunnen komen.

Omdat ieder mens uniek is, kan ook nooit exact aangegeven worden wat het juiste pad is. Ofschoon de leraar universele leringen over zal dragen, kan hij jou evengoed een andere aanreiking geven, een ander antwoord geven, dan aan een ander. Daarnaast is de mate van spirituele ontwikkeling van invloed op hetgeen je tot je kan nemen. Zoals Ramana Maharshi het eens zo mooi verwoord heeft: “Zoekers kun je zien als stukken hout. Er zijn hele droge stukken hout, die meteen vlam vatten als ze in de buurt van het vuur komen. Er zijn stukken hout die eerst nog moeten drogen… en er zijn ook kletsnatte stukken hout, die nog niet eens dichtbij het vuur kunnen liggen, die moeten eerst nog vele jaren drogen.”

Uit wat voor hout jij gesneden bent, heb je niet zelf voor het zeggen. Je hebt het te doen met zoals het leven je tot nu toe heeft gevormd. Dat is het startpunt. Maar of je nu kletsnat, halfdroog of helemaal droog bent… het pad gaan en je richten op het hoogste heeft altijd een positief effect op de spirituele ontwikkeling. Dat een leraar jou soms een andere aanreiking geeft dan aan een ander heeft enerzijds dus te maken met de rijpheid, maar ook met eventuele trauma´s die je nog met je meedraagt. Iemand die net sexueel misbruikt is of een ernstige misdaad heeft meegemaakt, kan vaak nog niets met het gegeven dat alles liefde is, dat alles één is. Zo iemand is op dat moment veel meer gebaat met een oefening voor aanvaarding en vergeving. En kan pas in een later stadium tot zich nemen dat alles liefde is. Een goede leraar weet dit, en zal de leerling dan ook aanspreken op de laag waar hij/zij zich op dat moment bevindt. Laat daarom altijd de aanreikingen die je in een één-op-één contact met je leraar hebt gekregen, voorgaan op de aanreikingen die de leraar aan de sangha als geheel heeft gegeven.

De leringen die ik hier in satsang overdraag komen spontaan, maar zou je het beste kunnen scharen onder de Advaita Vedanta. Toch schuw ik er ook niet voor om een voorbeeld uit het boeddhisme ter hand te nemen als de situatie daar om vraagt. Het boeddhisme is een pad waar o.a. meditatie, het bewandelen van de middenweg en zuiver leven elementen in zijn. Het is een pad wat geïnspireerd is op de Boeddha, die ooit onder de bodhi-boom het licht zag en vervolgens zijn leerlingen begon te onderwijzen.

De Advaita Vedanta is een pad van inzicht. Het zijn leringen die opgetekend staan in de Upanishads (het laatste deel van de Veda’s). Advaita betekent letterlijk niet-twee, non-duaal ofwel één. Het is dat wat overblijft als de identificatie gestorven is. Het is dat wat niet verdeeld kan worden, dat wat altijd IS en onveranderlijk altijd aanwezig IS.

Het gaat er mij in Satsang niet om dat ik jullie volstop met leringen zodat dat aan de database van kennis toegevoegd wordt. Graag verwijs ik in Satsang zoveel mogelijk rechtstreeks naar het Ene, het werkelijke, zodat je op directe wijze geholpen wordt ´dat wat altijd IS´ in jezelf te herkennen en daar in thuis te komen. De leringen uit de Upanishad’s zullen dan automatisch je eigen werkelijkheid zijn, zonder dat je deze hebt bestudeerd. De eigen ervaring is namelijk de meest krachtige. De leringen die nog wel nodig blijken te zijn tijdens het gaan van het pad, zal ik uiteraard aanreiken waar nodig. Ook als het Zelf eenmaal gekend is, kunnen er aanvullende leringen aangereikt worden die je in staat stellen het Zien te verdiepen, te verankeren in het ware Zelf en het te integreren in het leven.

Ben je toch nieuwsgierig naar de Upanishads of naar de uitspraken van de oude grote meesters, dan kan het uiteraard geen kwaad ze te bestuderen. Zorg er dan wel voor dat je voor iedere zin ruim de tijd neemt om de betekenis ervan door te laten dringen. Wat betekent het voor jou? Resoneert het diep van binnen? Is het jouw dagelijkse werkelijkheid? Wat zit er nog tussen om het jouw werkelijkheid te laten zijn? Kom daarmee naar Satsang en we duiken dan samen dieper het Zelfonderzoek in.

– Emilia

foto: freestocks.org